Ένα άλμπουμ για την Μεγάλη Εβδομάδα || Γιώργος Κωνσταντίνου – Νίκος Γιούσεφ – BlueBeard on Via Crucis
ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ
https://orcd.co/bqr3zpo
Η μοναδική όπερα του Μπέλα Μπάρτοκ, «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα», γίνεται η πλατφόρμα για την προσέγγιση του θέματος του θείου και του ανθρώπινου πάθους.
Σε μια παράλληλη ανάγνωση της πορείας του Κυανοπώγωνα και της Via Crucis, της πορείας του Ιησού προς τον Γολγοθά, ο πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου μαζί με τον σολίστ του μουσικού πριονιού Νίκο Γιούσεφ, ανασυνθέτει το υλικό των Μπάρτοκ και Λιστ, για έναν απρόσμενο συνδυασμό οργάνων: πιάνο, πριόνι και σφυρί. Το πριόνι μεταφράζει μουσικά τους λυγμούς των συζύγων του Κυανοπώγωνα, αλλά και το θρήνο για τα Πάθη του Ιησού.
Ο διακεκριμένος πιανίστας Γιώργος Κωνσταντίνου, σημειώνει: “Όπως ο Ιησούς στο Δρόμο του Σταυρού, έτσι και ο Κυανοπώγωνας περνάει ένα Γολγοθά, κουβαλάει ένα σταυρό. Το τέλος του είναι κατά κάποιο τρόπο προδιαγεγραμμένο, ενώ την πορεία του υπάρχουν οι πόρτες-σύμβολα, όπως αντίστοιχα οι στάσεις στην πορεία του Ιησού. Υπάρχει ένα στοιχείο οικειοθελούς παράδοσης στη μοίρα. Ο Κυανοπώγωνας αποδέχεται αυτό που του συμβαίνει, δεν προσπαθεί να το πολεμήσει. Και τα δύο μουσικά έργα έχουν ένα σκοτεινό μουσικό θέμα, όπου ενυπάρχει το στοιχείο του θρήνου. Αυτόν ακριβώς επιχειρεί να αποδώσει η εισαγωγή του πριονιού στη μεταγραφή που θα ακουστεί.
Στον Κυανοπώγωνα ξεπροβάλλει κατά διαστήματα ένας λυγμός, ένας αναστεναγμός πίσω από τις κλειστές πόρτες, όπου βρίσκονται οι προηγούμενες γυναίκες του κεντρικού χαρακτήρα. Το πριόνι αναπαράγει με εκπληκτική ακρίβεια το ηχόχρωμα του λυγμού• θυμίζει την ανθρώπινη φωνή, παράλληλα όμως και κάτι απόκοσμο που στοιχειώνει.
Αρχικά υπήρξε, επίσης, η σκέψη για τη χρήση σφυριού πάνω σε δοκάρι, ανεξάρτητα από το πριόνι. Εντέλει αποφασίστηκε ο ίδιος μουσικός να εναλλάσσει το παίξιμο του πριονιού με το δοξάρι του, με την κρούση της μπαγκέτας πάνω στο πριόνι και του σφυριού πάνω σε ξύλο, όπως και την στιγμή της σταύρωσης. Η χαρακτηριστική σκληρότητα της κρούσης του σφυριού η οποία, όμως, μπορεί να αποδώσει πλούτο χρωματισμών ανάλογα με τη δύναμη που θα του ασκηθεί, λειτουργεί στην περίπτωση αυτή ως αντίβαρο του κλάματος. Δημιουργείται, έτσι, άλλοτε ένας πολύ ρεαλιστικός ήχος καρφώματος, και άλλοτε ένας πιο μελωδικός ήχος. Στο έργο του Λιστ, η μουσική χωρίζεται, κατά κάποιο τρόπο, σε δύο μέρη: στα χορωδιακά που παραπέμπουν σε παλαιότερη μουσική, εξίσου γοητευτική αλλά πιο απλή στη δομή της, και στα πιο χρωματικά και σκληρά, εκ διαμέτρου αντίθετα με τα πρώτα. Ο ρόλος του καθενός από τα όργανα διαφοροποιείται ανάλογα. Η επιλογή των αποσπασμάτων από το κάθε έργο έγινε με γνώμονα την ανάδειξη της κοινής τους πορείας• αυτός είναι και ο λόγος που από το Δρόμο του Σταυρού τελευταίο ακούγεται το θέμα της αποκαθήλωσης και παραλείπονται τα επόμενα, σε αναλογία με το τέλος του Κυανοπώγωνα”.
Το “BlueBeard on Via Crucis” κυκλοφορεί από την Cat In The Room σε ψηφιακή διανομή της The Hubsters.
Συντελεστές:
Γιώργος Κωνσταντίνου, πιάνο
Νίκος Γιούσεφ, μουσικό πριόνι (soprano & baritone)
Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε στην Εθνική Λυρική Σκηνή με πιάνο Fazioli.
Ηχοληψία – Νίκος Δημητρακάκος
Sound Edit – Νίκος Γιούσεφ
Μίξη & Mastering – Γιάννης Χριστοδουλάτος (Sweetspot Studios)
Δημιουργία εξωφύλλου – Βασίλης Παπαδάτος
Διεύθυνση παραγωγής – Νίκος Γιούσεφ
ΔΕΙΤΕ ΤΑ VIDEO
Jesus is laid in the tomb (Via Crucis – Franz Liszt)
I came hither because I love you (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
STREAM/BUY
https://orcd.co/bqr3zpo
info, biographies, videos, etc.
“Bluebeard on Via Crucis site”
Concert in Greek National Opera
PLAYLIST
1. Vexilla Regis (Via Crucis – Franz Liszt)
2. Here we are now… (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
3. Jesus takes up His Cross (Via Crucis – Franz Liszt)
4. Coming, coming, dearest Bluebeard… (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
5. Jesus dies on the Cross (Via Crucis – Franz Liszt)
6. Ah! I see seven, great, shut doorways. (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
7. Jesus falls for the first time (Via Crucis – Franz Liszt)
8. Now behold my spacious kingdom! (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
9. Simon of Cyrene helps Jesus carry the Cross (Via Crucis – Franz Liszt)
10. All your precious gems are bloodstained! (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
11. Jesus is condemned to death (Via Crucis – Franz Liszt)
12. Fearful is thy room of torture… (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
13. Veronica wipes the face of Jesus (Via Crucis – Franz Liszt)
14. Can the sun never glimmer here? (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
15. Jesus falls for the second time (Via Crucis – Franz Liszt)
16. Jesus is stripped of His garments (Via Crucis – Franz Liszt)
17. Give me! Give me! (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
18. Jesus falls for the third time (Via Crucis – Franz Liszt)
19. Jesus meets His Mother (Via Crucis – Franz Liszt)
20. I came hither because I love you (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
21. The women of Jerusalem (Via Crucis – Franz Liszt)
22. Now, now I know it all… (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
23. Jesus is nailed to the Cross (Via Crucis – Franz Liszt)
24. Tears, my Judith, tears, tears.. (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
25. Jesus is taken down from the Cross (Via Crucis – Franz Liszt)
26. Living, breathing, they are here… (Duke Bluebeard’s Castle – Béla Bartók)
27. Jesus is laid in the tomb (Via Crucis – Franz Liszt)